Guraso.eus: “Haurrek genero-aurreiritziak onartzen dituzte 4 urtetik aurrera”

Honako albiste hau, sarritan gomendatu izan dugun guraso.eus tataritik hartu dugu zuen interesekoa izango delakoan.

%70ak gizonak adimentsuagoak direla uste du

Ikerketa batek frogatzen du adin horretatik aurrera haurrek estereotipoak onartzen dituztela, hala nola poliziak gizona izan behar duela edo lore-saltzailea emakumea.
Lau urte dituztenetik, neska-mutilek genero-rolak behatu eta beretzat hartzen dituzte, eta gainerakoen ezaugarriei buruzko espektatibak eraikitzeko aplikatzen dituzte, baita pertsonek betetzen dituzten lanbideei buruz ere.

Hori da Frontiers in Psychology aldizkarian argitaratu den azterlan honen ondorio nagusietako bat. Azterketa horren arabera, adingabeek estereotipo horiek barneratzen dituzte, mezuak iraganekoak baino sotilagoak eta ez hain esplizituak izan arren.

Ikerketa honen helburu nagusia, haurrei genero-eskemak zenbateraino eragiten zien jakitea izen da.

Azterketa egiteko, banakako elkarrizketak egin zitzaizkien eskola publiko bateko 149 ikasleri, 4 eta 9 urte bitartekoak. UCMz gain, Madrileko Ospitaleko Osasun Ikerketarako Institutuak (urriaren 12a) eta Francisco de Vitoria Unibertsitateak ere parte hartu zuten azterketan.

Irene Solbes UCMko Hezkuntzaren Ikerketa eta Psikologia Saileko ikertzaileak nabarmendu duenez, “emaitzek oso erantzun partzialak eman zituzten, baita gazteenen taldean ere, eta adierazi zuen genero-rol tradizionalak zein diren, bereziki maskulinotasunari dagozkionak”.

Kontatu duenez, 4 eta 9 urte bitarteko adingabeei gizon eta emakume ezezagunen argazki-talde batean norbait ‘oso azkarra’ iruditzen zitzaienak aukeratzeko eskatu zitzaienean, %70ean gizon bat (heldua edo haurra) aukeratu zuten.

Lanbideei dagokienez, parte-hartzaileen ia %60k uste zuten polizia izatea “gizonezkoek bakarrik egin behar zutela”, lore-saltzaile lanbidearen aldean (parte-hartzaileen erdien arabera, emakumeek bakarrik egin behar zuten).

Ikerketan, hainbat motatako material grafikoak aurkezten ziren (helduen eta haur ezezagunen argazkiak, lanbideen marrazkiak), adin goiztiar horietako genero-estereotipo tradizionalen ezagutza- eta atxikimendu-maila aztertzeko xedearekin.

Kulturalki femeninotzat (adeitasuna, presumidoa izatea) edo maskulinotzat (adimena, oldarkortasuna) hartzen ziren ezaugarri pertsonalei buruzko galderak ziren, baita tradizioz femeninotzat (erizaina edo ile-apaintzailea) eta maskulinotzat (polizia edo itsasontzi-kapitaina) jotzen diren lanbide batzuei buruzkoak ere. Adituen arabera, bizitzako lehen urteetan sozializazio-prozesua gertatzen den heinean, haurrak “generoaren inguruko arau eta balio kulturalez jabetzen dira”.

Adingabeek “gizon” eta “emakume” kategoria barneratzen dute, “Besteak epaitzeko edo jolaskideak aukeratzeko aplikatzen duten eskema mental gisa, bai eta beren nortasuna eta itxaropen jakin batzuk eraikitzeko eremu pertsonalean, bokaziokoan edo lanekoan”, azpimarratu dutenez.